Second update - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Julian en Lisa Terpstra - WaarBenJij.nu Second update - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Julian en Lisa Terpstra - WaarBenJij.nu

Second update

Door: Julian en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Julian en Lisa

09 Oktober 2014 | Australië, Newcastle

Hee lieve vrienden en familie!

Hier is weer een korte update van onze reis! Alles gaat goed en we vermaken ons prima! We zien en doen veel want Australië is erg mooi!

Vanuit Noosa zijn we doorgereden naar de Gold Coast. In de Gold Coast zijn we drie nachten in het plaatsje Surfise Paradise geweest. De naam zegt het al, het is een paradise, alhoewel het wel erg toeristisch is. We hebben lekker op het strand gelegen en door het stadje gelopen. We hebben drie nachten in een erg leuk hostel geslapen. We konden ook kamperen maar dat was in vergelijking met een hostel een stuk duurder. Dit komt omdat veel Australische families gaan kamperen aan de Gold Coast en zij houden van grote luxe campings. Bij het hostel konden we gratis parkeren dus dat was erg mooi! We hadden twee leuke roommate's, 1 jongen uit Duitsland en 1 jongen uit Frankrijk. De eerste avond hadden we pizza night met daarna (drank) spelletjes. Uiteindelijk zijn we met een groep naar een kroeg geweest in het centrum. De dag erna lekker uitgeslapen en op het strand gelegen. Die avond hebben we gezellig met zijn allen gezeten wat gedronken en kaart spelletjes gedaan en uiteindelijk een kroegentocht door de stad. :)

Na Surfise Paradise zijn we doorgereden naar Byron Bay. Een erg leuk plaatsje aan de kust wat een beetje in de hippie stijl is blijven hangen. We zijn hier 2 nachten gebleven. De eerste dag hebben we door het plaatje gewandeld en aan het strand gelegen. De tweede dag zijn we met een tour naar Nimbin en door National park gereden. Nimbin is een plaatsje wat in de jaren 60/70 is blijven hangen. Erg leuk om te zien! De toeristen gaan er vooral heen om wiet en koekjes te kopen. Maar dat is voor ons als 'Nederlanders' niet zo heel bijzonder ;)

Na Byron Bay zijn we doorgereden naar een heel klein plaatsje aan de kust: Spot X. Dit ligt vlak boven Coffs Harbour. Hier hebben we leren surfen in het Mojosurfcamp! We konden met onze mini-van kamperen op de camping. De eerste ochtend hadden we om 8 uur ‘s ochtends onze eerste surfles. (Lekker vroeg! ) We dachten dat we in een groep les hadden maar wij waren maar met zijn tweeën dus we hadden een privé les. Dit was wel handig voor onze eerste les want we bakten er nog niks van! Hahah. Surfen ziet er zo makkelijk uit maar om goed op dat board te komen staan, goed je evenwicht houden en de juiste golf te pakken krijgen is toch best wel lastig.. De tweede ochtend hadden we om 10 uur les met een 'gevorderde' groep. Gelukkig ging het steeds beter na veel oefenen. En als je eenmaal door hebt hoe het ongeveer moet is het erg leuk! Op het kamp kregen we ontbijt, lunch en avond eten. Dit was allemaal prima geregeld en ‘s avonds met zijn allen om het kampvuur chillen.

Na het Mojosurf camp zijn we door gereden naar Port Stephens. Dit is een gebied met meerdere plaatsjes aan een grote haven. (Groter dat de haven van Sydney) we zijn hier 1 nacht gebleven op de camping. Een erg leuke camping omdat de eigenaar een dierenopvang heeft. Het zijn dieren die bijvoorbeeld hun moeder door een ongeluk hebben verloren of dieren die gewond zijn geraakt. Er waren twee kleine baby kangaroes omdat de moeder was omgekomen. Super lief. De dag erna zijn we naar het centrum gereden, wat rond gelopen en de berg beklommen om het mooie uitzicht te bewonderen.

Na Port Stephans zijn we doorgereden na Newcastle. Dit was ongeveer een uurtje verder. In Newcastle hebben we een vriendin van Lisa opgezocht. Kathlyn Pickstone. Lisa heeft samen met haar gestudeerd in Hong Kong. Voordat we vertrokken hadden we al contact met haar gezocht en toen heeft ze ons uitgenodigd om een paar dagen te komen. De familie is super gastvrij, erg gezellig en geïnteresseerd in andere landen/culturen. We zijn er 3 nachten gebleven. We konden de mini-van parkeren in de tuin en van alle faciliteiten gebruik maken. De eerste dag heeft Kathlyn ons meegenomen naar verschillende mooie stranden. De stranden van Newcastle zijn het mooist van Australië! Die avond hebben we met vrienden van Kathlyn gegeten in een Thais restaurant. De dag erna zijn we gaan hiken met een vriend van Kathlyn in een National park. Met een 4WD auto door het park gereden en de mooiste uitzichten opgezocht! Die avond zijn we uit eten geweest met de ouders van Kathlyn en ‘s avond hebben we wat gedronken met vrienden van Kathlyn.

Vanuit Newcastle hebben we de trein gepakt naar Sydney. We wilden namelijk onze mini-van niet meenemen naar Sydney wat dat leek ons niet handig. Die konden we gewoon in de tuin van Kathlyn laten staan. Super handig!
Met de trein is het ongeveer twee uur rijden naar Sydney. In Sydney zijn we 5 nachten in een hostel gebleven. Ideaal want het hostel zat naast het centraal station en vlak bij het centrum. Na de kleinere plaatsjes aan de kust is het erg leuk om weer in een grote stad te zijn. De eerste dag hebben we lekker door het centrum gewandeld, naar de haven, Harbour Bright en natuurlijk het Opeara House bekeken. Wat een mooi architectonisch gebouw! De tweede dag hebben we door China Town en het centrum gelopen en zijn we naar de twee grote parken geweest. Hyde park en Royal Botanic Garden. Hier hebben we lekker in de schaduw gepicknickt omdat het bijna 30 graden was! De derde dag zijn we met de bus naar Coogee gegaan. Hier zijn we met een mooie wandeling langs de kust naar Bondi Beach gelopen. Na de wandeling hebben we lekker in de zon op Bondi Beach gelegen. De vierde dag zijn we heel vroeg op gaan staan omdat we samen met onze Engelse roommate de zonsopkomst wilden zien op Bondi Beach. De zon komt rond half 6 op dus we waren er mooi vroeg uit. Het was het zeker waard want het zag er fantastisch uit! Na de zonsopkomst terug naar het hostel nog even geslapen en in de middag zijn we naar de Art Gallary of New South Wales geweest. Op donderdag is Katlhyn naar Sydney gekomen en heeft ze ons meegenomen naar Luna Park. Hiervoor hebben we de Harbour Bright eerst over gelopen. Super mooi uitzicht over de haven en door Luna Park gelopen en met de ferry weer terug. In de middag hebben we de ferry genomen naar Manly beach. Dit ligt ongeveer 30 min uit het centrum van Sydney. Een mooi strand met leuke winkels en restaurants. De laatste dag hebben we onze spullen gepakt omdat we voor 11 uur moesten uitchecken. We zijn nog even in de grote shopping mall geweest om een cadeautje voor Kathlyn te kopen. Ze is namelijk jarig geweest en geeft zaterdag een feest. Met de trein zijn we weer terug gegaan naar Newcastle.

Zondag vertrekken we weer uit Newcastle. We gaan voor een paar nachten naar de Blue Mountains. We hebben er veel goede verhalen over gehoord dus we zijn benieuwd!

Tot snel, liefs
Julian en Lisa

• 09 Oktober 2014 - 10:15

Shannon:

Vet leuk om wat meer foto's te zien :D Wat maken jullie leuke dingen mee.
    En lies, wat sta je mooi met de stieren en grafische druk op de foto :D
    Xxx

• 09 Oktober 2014 - 16:16

Margo:

Hè lieverds!
    Leuk weer ff verhaal van jullie te lezen!
    Jeetje wat doen jullie veel, super leuk!
    Hele dikke kus van mij!

• 15 Oktober 2014 - 15:35

Helma:

Lisa en Julian, via Petra van jullie site gehoord en natuurlijk alles even doorgelezen.
    Geweldige ervaring voor jullie samen en blijf ook de komende weken genieten van deze vrijheid.