New Zealand - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Julian en Lisa Terpstra - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Julian en Lisa Terpstra - WaarBenJij.nu

New Zealand

Door: Julian en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Julian en Lisa

27 November 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Kia Ora lieve familie en vrienden!

Hier ons eerste reisverhaal vanuit New Zealand! Vanuit Melbourne zijn we naar Christchurch gevlogen wat op het zuidelijke eiland van New Zealand ligt. We waren van plan om weer een camper te huren op het zuid eiland maar we hebben op het laatste moment besloten om het toch anders te doen. :) Via een travel shop van het hostel in Melbourne kwamen we er achter dat Stray, een bus organisatie, een hop on en hop off tour is waarmee ze door heel New Zealand rijden. Ze brengen je naar unieke plekjes en vertellen over de natuur en de inheemse bevolking, Maouri. Last minute hebben we dit geboekt voor 2 voor de prijs van 1. Handig voor een tweeling!

Donderdag 30 okt. vlogen we naar Christchurch. In 2010 en 2011 was er een zware aardbeving in Christchurch en dat kan je tot op de dag van vandaag nog erg goed zien. Vele gebouwen, wegen en huizen staan scheef, half afgebroken of helemaal weg gevallen. Er is dan ook niet veel te doen in Christchurch en we zijn de volgende dag meteen op de bus gestapt.

De eerste dag reden we naar Kaikoura waar we in een hostel verbleven met de hele bus. Onze bus chauffeur, Panda, had voor iedereen een bed in het hostel geregeld en ook de activiteiten die je kan en wil doen. De volgende ochtend moesten we heel vroeg opstaan, omdat we met dolfijnen gingen zwemmen! Om 6 uur ‘s ochtends lagen we al in het water, helemaal in gepakt in een wetsuit. Door geluidjes te maken door je snorkels komen de dolfijnen naar je toen omdat ze erg nieuwsgierig zijn en willen spelen. Het waren wilde dolfijnen dus de organisatie heeft niet in de hand of de dolfijnen naar je toe komen. Gelukkig hadden wij een goede dag en zwommen er wel meer dan 100 dolfijnen in de baai en zodra je dus het water in ging zag je wel 20 tot 30 dolfijnen onder je zwemmen. Zo mooi! Ze gingen om je heen zwemmen en in en uit het water springen! ‘S middags zijn we door gereden naar Picton waar we de boot naar Wellington hadden. ‘S avonds Wellington verkennen, het was tenslotte zaterdagavond!

De volgende dag meteen door gereden naar Auckland om vanuit daar verder de bus tour te doen. In Melbourne hadden we een stel ontmoet die couchsurfers ontvangen bij hun thuis in Auckland. Een erg leuk stel en ze kwamen ons zelfs ophalen waar we uit de bus moesten en hebben toen pizza gegeten met zijn allen. Volgende dag lekker uitslapen en heeft Cameron ons in de stad afgezet zodat we Auckland konden verkennen.

De volgende ochtend heel vroeg (6:45!) op de bus naar het noordelijke gedeelte van Nieuw Zeeland. We verbleven in het plaatsje Paihia in de Bay of Islands. De kust is erg mooi met allemaal eilandjes en hebben een wandeling langs het strand gedaan. De volgende dag weer terug naar Auckland, 1 nacht slapen en daarna weer in de bus zigzaggend over het noord eiland. Verschillende stops gehad op het Noord Eiland. Onder andere twee culturele stops bij families. De eerste was in Mourea waar we werden verwelkomt op de traditionele wijze van de Maouri. Een officiële ceremonie in de Mourea tempel met een speech en zang en we behoorden daarna tot de familie, of te wel de farno. Later op de avond gaf de familie een optreden volgens de Maouri en vertelden ze verhalen over hun afkomst en het gebied waar ze wonen. In het Mourea’s is de omgeving waar ze wonen heel belangrijk zoals de rivier en de berg. De tweede culturele stop was bij een andere familie die via toerisme de lokale bevolking wil helpen om zo een betere leef omgeving te creëren. Op traditionele wijze werd ons eten bereid, een hangie, en hebben we met de hele groep gegeten.

De volgende dag gingen we naar Lake Taupo. Het grootste meer van Nieuw Zeeland met het plaatjes Taupo. Een super mooi meer met de Tongarirro crossing vlakbij. Helaas konden wij de Tongarirro crossing niet doen omdat het te slecht weer was boven op de bergen. Het is een wandeling van 8 uren over de vulkaan waarbij het noodzakelijk is dat je goed weer hebt. Is dit niet het geval dan kan het zelf levensbedreigend zijn. Gelukkig had ons hostel een hottube, dus daar hebben we de hele middag ingezeten ;)
Een van de dingen die je eigenlijk moet doen in New Zealand is skydiving, parachute springen. Enzo hebben wij dat boven Lake Taupo gedaan. Een super ervaring met uitzicht over de bergen en meer. Het moment dat je net het vliegtuig uitvalt is het spannends, maar zodra de parachute uit is, is het ongelofelijk mooi!

De dagen daarop zijn we verder gereden naar Wellington en de boot naar het zuid eiland. Wellington is een erg leuke stad met veel leuke cafés en gezellige sfeer. Op een mooie dag kan je ook het zuid eiland zien vanaf de haven. Op het zuid eiland hebben we veel nieuwe mensen op de bus gekregen en reden we door naar Abel Tasman National Park. Een super mooi National Park waar een van de 9 Great Walks langs gaat. Daarna reden we langs de westkust door naar Franz Josef and Fox Glacier. Beide plaatsje liggen aan de west kust van het zuid eiland. Een ruig gebied met vele aardverschuivingen en breuken langs de wegen. Ook heeft het gebied verschillende glaciers die wij gezien hebben van een afstand. Een paar jaar geleden kon je er nog naar toe lopen maar tegenwoordig kan dat niet meer vanwege de verschuiving en veranderingen van de glaciers.

Vervolgens zijn we door gereden naar Queenstown. Onderweg passeer je de 45th parallel wat inhoud een lijn die precies in het midden is van de evenaar en de zuidpool. Een traditie bij Stray bus om er naakt over heen te rennen enzo hadden wij ook een paar mensen in de bus die dat gingen doen! Nadat iedereen weer de kleren aan had reden we door naar Queenstown wat ook wel de Adventure Capital of de wereld wordt genoemd. Met de derde hoogste bungyjump van de wereld, swings, van jetboot over de rivier en meer. Queenstown is ook het eindpunt van de bus omdat velen langer blijven, naar het zuiden gaan of verder met een andere bus gaan. Zo ook hadden wij een leuk groepje met mensen uit de UK waar wij afscheid van moesten nemen. We zijn samen nog uiteten geweest en afgesloten met een feestje met de hele bus.

Nu hebben we nog een paar dagen in Queenstown en dan gaan we drie dagen naar het zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland. Om vervolgens nog een paar dagen in Queenstown te blijven voordat we de laatste plaatsjes gaan zien met de Stray bus. Hopelijke hebben we weer net zo'n gezellige bus en gaan we mooie dingen zien. Ons avontuur zit er bijna op want 2 dec vliegen we alweer naar huis.

Tot snel!
Liefs,
Julian en Lisa.

• 27 November 2014 - 21:01

Amarins:

Prachtige avonturen en foto's lieverds!
    Mis jullie wel hoor! Kan niet wachten totdat jullie
    weer terug zijn om alle verhalen te vertellen!
    Geniet van de laatste dagen! Veel liefde!! Ama

• 28 November 2014 - 12:59

Marc:

Leuk te lezen dat jullie het zo enorm naar jullie zin hebben daar. Ben benieuwd naar jullie uitgebreide reisverhalen als jullie straks weer terug zijn. En dat is alweer binnenkort…wat vliegt de tijd!
    Groetjes!

• 28 November 2014 - 15:52

Magda Nijhof:

Ha Julian en Lisa,
    Goh, te gekke, fantastische, culturele, super mooie en spannende reizen maken jullie. Je kunt daar wel een jaar vertoeven zeg. Jullie zijn zeer ondernemende sportieve meiden. Hartstikke cool. Wat zijn die drie maanden omgevlogen. Leuke reisverslagen en foto's.
    Een prettige vlucht naar huis, kleed je goed warm aan, want het is nu slechts 6 graden overdag en s avonds vriest het al. Bedankt dat jullie al dat moois van Australia en New Zeeland met ons willen delen.
    Hartelijk dank lieve meiden.